Psih. Petru-Mădălin Constantinescu

 

Relaxarea - o stare necesară într-o lume agitată

Corpul nostru, mintea noastră au stări de funcţionare diferite, în funcţie de perceperea unei situaţii ca cerând lupta-fugă sau dimpotrivă destindere. Într-un fel, noi funcţionăm ca oamenii preistorici. Atunci când situaţia „o cere” ne ambalăm în faţa unor „pericole” şi sistemul nervos autonom pregăteşte organismul pentru confruntare. Totuşi pentru „pericolele” lumii moderne nu mai este necesară aşa mult lupta sau fuga la modul propriu, ci alte resurse psihologice, care pot fi mai degrabă activate şi folosite într-o stare de calm şi relaxare. Consecinţele adaptării corpului nostru la pericolul perceput pot fi anxietatea, stresul, diferite afecţiuni psihosomatice, fatigabilitatea, insomnia, etc. Acestea sunt, la rândul lor, consecinţa activării noastre la nivel psiho-corporal într-un mod dezadaptativ, deşi situaţia ar putea fi abordată într-un mod relaxat.

Începând cu perioada interbelică au fost dezvoltate de către psihologi tehnici de relaxare care combat problemele asociate activării noastre dez-adaptative la nivel psiho-corporal şi care ţintesc inducerea unei stări de calm şi detaşare. Practic şi sportul sau anumite tehnici din artele marţiale, Yoga, etc. pot aduce acelaşi efect. Ele sunt utile în reducerea sau chiar eliminarea anxietăţii, stresului, insomniei şi multor alte probleme. Relaxarea singură sau în combinaţie cu alte tehnici terapeutice este o unealta foarte importantă în psihoterapie, ea putând rezolva multe probleme. Există însă şi anumite contraindicaţii, pentru aproximativ 3% din populaţie.

Una dintre cele mai cunoscute moduri de relaxare corporala este Relaxarea progresivă a muşchiilor care a fost dezvoltată de Jacobson şi care ţinteşte încordarea şi relaxarea diferitelor grupe de muşchi, pâna când persoana ajunge să simtă diferenţa dintre a fi relaxat sau tensionat şi chiar să poată dezvolta raspunsul de relaxare în raport cu anumite situaţii care determinau anterior de exemplu stres şi anxietate. Practic persoana poate ajunge la performanţa de a-şi „scana” propriul corp şi a identifica zonele tensionate şi ulterior poate da drumul tensiunii. Făcută periodic, Relaxarea progresivă a muşchiilor poate duce la o stare de bine sporită, combatând diverse probleme sau fiind asemenea unei odihne economice.

Aici puteti descarca Relaxarea ghidată Progresivă a Muşchilor (forma scurtă), adaptată dupa Psihoterapeut Willi Gangwisch; Muzica: Matthias Stampa-Spirit, Licenta Creative Commons.

© Copyright Petru Madalin Constantinescu