Psih. Petru-Mădălin Constantinescu

A fi prezent și meditația mindfulness

Momentul prezent are din plin bucurie şi fericire. Dacă eşti atent le vei vedea. – Thich Nhat Hanh

 

A fi prezent înseamnă a-ți lua viața în primire! Religia creștină precum și budhismul au dezvoltat diverse metode, care, practicate cu regularitate duc la o stare de conștientizare mărită asupra propriei vieți a omului. Recent – cu susținere stiințifică din ce în ce mai mare – meditația mindfulness (conștiință plină) preluată din budhism a devenit o tehnică terapeutică de sine stătătoare sau preluată în cadrul diverselor terapii, cum ar fi psihoterapia cognitiv-comportamentală, cu aplicabilitate mare la persoanele stresate, cu sau fără diverse afecțiuni somatice, depresii, anxietate, bolnavi de cancer etc. Practicile meditative de tip mindfulness nu numai că pot ajuta în rezolvarea diverselor probleme personale sau pot duce la o creștere generală a stării de bine, dar pot de asemenea să ducă la o transformare pozitivă a întregii vieți. Ce se intâmplă în cadrul acestei meditaţii, este că reuşim să luăm o anumită distanţă de gândurile, sentimentele, senzaţiile noastre  etc. Această dezidentificare de aceste fenomene psihice, de esenţă spirituală, este de un ajutor real în a reuşii să luăm distanţă, să reuşim să nu mai fim afectaţi sau dimpotrivă să oprim ceea ce dorim, controlul de sine sporind foarte mult. Starea de a fi conştient nu este ceva deosebit de magic, deşi putem să trăim în mod spiritual prin aceasta. Starea de a fi conştient este un fenomen natural care este favorizat prin acest tip de meditaţie. De altfel, este recomandat să trăieşti şi să acţionezi conştient în faptele cotidiene: mersul conştient, mâncatul conştient, condusul conştient etc.  Diametral opus stării de conştientizare este starea de pilot automat când facem acţiunile fără conştientizare. Şi aceasta este o stare naturală câteodată utilă însă când lucrurile sunt făcute conştient controlul personal este mare şi puterea de a alege este sporită…Îţi trăieşti viaţa ta şi poţi obţine o pace şi o acceptare asemenea maeştrilor spirituali care practică meditaţia în mod regulat.

Meditaţia trebuie practicată zilnic, de regulă dimineaţa şi ulterior poate fi extinsă la multe aspecte ale activităţii cotidiene.   

 

De aici puteți descărca o meditație ghidată mindfulness, adaptată după Centrul Medical UC San Diego, S.U.A.

 © Copyright Petru Madalin Constantinescu